Taryfa celna i nowa taryfa celna a.d. 2023.
- Wysłane przez Łukasz Jankowski
- Kategorie Pozostałe
- Data 9 grudzień 2022
Zapraszamy Państwa do lektury serii krótkich artykułów na temat szeroko pojętych regulacji celnych. Naszym zamiarem jest przybliżenie Państwu najważniejszych a jednocześnie budzących wątpliwości zagadnień przepisów celnych w miarę najprostszy i zrozumiał sposób.
Jednym z nich jest taryfikacja celna czy też po prostu taryfa celna, która jest jednym z trzech tzw. Elementów kalkulacyjnych cła, czyli takich elementów, których ustalenie jest niezbędne aby można było określić m.in. właściwą wysokość należności celnych związanych np. z importem towarów (dług celny).
Sama taryfa celna to nic innego jak zbiór uporządkowanych towarów wraz z przypisanymi do nich kodów taryfowych. W ramach UE (a dokładniej w ramach Unii Celnej) funkcjonuje tzw. Wspólnotowa Taryfa Celna (WTC), która obejmuje szereg elementów składowych takich jak choćby: Nomenklatura Scalona, jednostronne preferencyjne środki taryfowe przyjęte przez UE lub preferencyjne środki taryfowe określone w umowach zwartych przez UE (zazwyczaj umowy o wolnym handlu).
W praktyce największą rolę odgrywa wymieniona już Nomenklatura Scalona jako zestawienie towarów z przyporządkowanymi stawkami celnymi określonymi w Załączniku nr 1 do rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87. Załącznik ten jest aktualizowany co roku i publikowany jako rozporządzenie wykonawcze Komisji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, seria L – nie później niż do 31 października i ma zastosowanie od 1 stycznia roku następnego (wersja obowiązująca od 01.01.2023 r. to rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2022/1998 w Dzienniku Urzędowym UE L 385).
O ile sam Załącznik nr 1 jest dość obszernym wykazem towarów (zawiera ponad 1000 str.) to zawiera także reguły interpretacji Nomenklatury Scalonej (ORINS), którymi należy posługiwać się przy jej interpretowaniu oraz, które (przynajmniej teoretycznie) mają nam pomóc ustalić właściwy kod taryfy dla danego towaru. Naczelną zasadą jest bowiem to, że klasyfikacja taryfowa ma charakter wyczerpujący tzn. nie występują towary, które nie mogłyby zostać według Nomenklatury przypisane (jeden towar = jeden kod taryfowy). W przypadkach gdyby dany towar nie odpowiadałby żadnemu opisowi pozycji kodu taryfy np. ze względu na różniące ją detale, towary nowe powstałe wskutek postępu technologicznego nigdzie wcześniej nie ujęte – przyjęto rozwiązania polegające na możliwym przypisaniu towaru do pozycji „otwartych” typu „… towary inne, nigdzie indziej nie wymienione”.
Sama Nomenklatura Scalona oparta jest na Nomenklaturze HS, czyli opracowanej w ramach Światowej Organizacji Celnej (WCO), która zrzesza ponad 150 państw członkowskich (w tym UE), które opierają własne klasyfikacje o Nomenklaturę HS. Nomenklatura HS to maksymalnie 6 cyfrowy kod towaru (2 pierwsze cyfry to zawsze kod działu HS). System ten obejmuje w przybliżeniu 5 tyś. grup towarów i szacuje się wg. danych WCO, że ponad 90% światowego obrotu towarowego jest w ten sposób klasyfikowany.
Unijna Nomenklatura Scalona jest w pewnym sensie rozwinięciem Kodów HS, gdyż oprócz przyjętej klasyfikacji taryfowej po HS, stosuje się jeszcze 8 cyfrowe kody (Kody CN) oraz dodatkowo dla potrzeb stosowania szczególnych środków wspólnotowych UE, stosuje się Kody TARIC (podział identyfikowany przez dodatkową 9 i 10 cyfrę, ale o tym przy innej okazji).
Nomenklatura Scalona to 21 sekcji towarów do, których przyporządkowano 99 działów – których pierwsze 24 to towary rolne i zwierzęce, a pozostałe 75 to produkty przemysłowe.
Narzędziem ułatwiającym pracę w ramach klasyfikacji danych towarów a w zasadzie poruszania się po Taryfie celnej jest m.in. elektroniczna polska przeglądarka ISZTAR4 Link: https://ext-isztar4.mf.gov.pl/taryfa_celna/
W kolejnej części postaramy się Państwu przedstawić niuanse związane z stosowaniem właściwej klasyfikacji taryfowej.
Link do Nomenklatury Scalonej wersja 2023: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=OJ:L:2022:282:FULL&from=EN
Łukasz Jankowski
Doradca Podatkowy
email: lukasz.jankowski@ltca.pl
Łukasz jest doradcą podatkowym oraz agentem celnym w Kancelarii LTCA. Ukończył administrację na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego. Doświadczenie zawodowe zdobywał od 2014 r. początkowo w Urzędzie Kontroli Skarbowej i Urzędzie Celno-Skarbowym a następnie w kancelariach doradztwa podatkowego, gdzie doradzał podmiotom z branży budowlanej, deweloperskiej, energetycznej, FMCG, sektora usług finansowych, chemicznej oraz TSL. Specjalizuje się w podatku VAT, podatku akcyzowym oraz regulacjach celnych. Reprezentował klientów w toku postępowań podatkowych oraz postępowań przed sądami administracyjnymi i Naczelnym Sądem Administracyjnym.
Może Cię zainteresować
Interpretacja ogólna Ministra Finansów nr DD9.8202.1.2024
28
listopad
2024