Preferencje podatkowe dla branży IT oraz nowoczesnych technologii – sprawdź dostępne możliwości!
Ulga B+R
Dzięki wydatkom ponoszonym na działalność B+R, innowacyjni przedsiębiorcy prowadzący działalność badawczo – rozwojową, również w branży IT oraz nowoczesnych technologii (ale nie tylko!), mogą uzyskać podwójną, a niekiedy nawet potrójną korzyść podatkową.
W pierwszej kolejności podatnicy ujmują poniesione na taką działalność wydatki jako koszty uzyskania przychodu w celu ustalenia podstawy opodatkowania CIT / PIT. Następnie te same koszty (jako tzw. koszty kwalifikowane) podlegają odliczeniu od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
W przypadku kosztów pracowniczych (tj. wynagrodzeń i składek ZUS pracowników zaangażowanych w prace rozwojowe) możliwym jest odliczenie nawet 200% kosztów kwalifikowanych przez wszystkich podatników. Jeszcze korzystniej kształtuje się sytuacja przedsiębiorców posiadających status centrów badawczo – rozwojowych, gdyż w ich przypadku możliwości rozpoznania 200% kosztów kwalifikowanych są jeszcze szersze (tzn. nie dotyczą jedynie kosztów pracowniczych, ale również innych wydatków, takich jak odpisy amortyzacyjne czy koszty ekspertyz / opinii doradczych).
W zależności od możliwej do rozpoznania kwoty ulgi B+R podatnicy mogą zyskać korzyść podatkową w postaci braku podatku do zapłaty, nie tylko w bieżącym, ale również na wiele przyszłych lat podatkowych.
Ulga na innowacyjnych pracowników
W przypadku, gdy podatnik posiadający prawo do ulgi B+R poniósł stratę lub wysokość osiągniętego przez niego dochodu nie pozwala na odliczenie kosztów kwalifikowanych w ramach ulgi B+R, może skorzystać z ulgi na innowacyjnych pracowników, tj. zmniejszyć zaliczki na podatek pobrane od dochodów z tytułu stosunku pracy czy też wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło jeśli jego pracownik / usługodawca wykonuje zadania związane z działalnością B+R, a jego czas pracy przeznaczony jest na realizację prac B+R (w przypadku pracownika) lub czas dedykowany wykonaniu usługi (w przypadku usługodawcy) w ramach działalności B+R wynosi co najmniej 50% ogólnego czasu pracy/wykonania usługi.
Zatem warunkiem skorzystania z tej ulgi, jest potwierdzenie prawa do zastosowania ulgi B+R oraz zatrudnianie pracowników / zleceniobiorców dedykowanych pracom B+R.
Ulga na robotyzację, na prototyp oraz prowzrostowa (na ekspansję)
Przepisy ustawy o PIT i CIT, oprócz najpopularniejszej ulgi B+R, oferują również szereg innych korzyści skierowanych do przedsiębiorców z branży nowych technologii, takich jak ulga na robotyzację, na prototyp oraz tzw. ulga prowzrostowa dotycząca kosztów wydatkowanych na promowanie nowych produktów. Niezależnie od korzystania z ulgi B+R oraz na innowacyjnych pracowników, podatnicy podejmujący innowacyjne działania mogą odejmować od podstawy opodatkowania koszty poniesione na robotyzację, na prototyp oraz promowanie nowych produktów (do limitów określonych w przepisach).
Jakkolwiek ulgi te, w szczególności prowzrostowa, skierowane są przede wszystkim do branży produkcyjnej - wytwarzającej produkty o charakterze materialnym (tak wskazało Ministerstwo Finansów w objaśnieniach dotyczących ulgi prowzrostowej), przedsiębiorcy z szeroko pojętej branży IT oraz nowoczesnych technologii również powinni przeanalizować dostępne w tym zakresie możliwości. Mając na uwadze rosnące w biznesie znaczenie sztucznej inteligencji, znajdującej zastosowanie w nabywanych oraz projektowanych technologiach (w tym robotach przemysłowych), warto zweryfikować, czy w tym zakresie możliwym jest uzyskanie korzyści podatkowych w postaci ulgi na robotyzację czy na prototyp.
IP Box – stawka 5% szeroko dostępna dla programistów
O ile, ulga badawczo – rozwojowa (B+R) dotyczy możliwości ujęcia określonych wydatków jako kosztów podatkowych, ulga IP / Innovation Box odnosi się do sfery dochodu z prowadzonej działalności gospodarczej.
Podatnicy uzyskujący w ramach prowadzonej działalności dochody z kwalifikowanych praw własności intelektualnej (przykładowo oprogramowania komputerowego), np. zbywający te prawa na rzecz kontrahentów lub udzielający licencji na korzystanie z nich, mogą opodatkować dochody z tego tytułu stawką 5% PIT (przy spełnieniu ustawowych warunków, takich jak prowadzenie stosownej ewidencji).
Warto odnotować, że podejście sądów administracyjnych do ulgi IP Box staje się coraz bardziej przychylne, a wręcz otwarte, dla informatyków i programistów. Przykładowo w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z 7 grudnia 2023 r. sygn. I SA/Gl 1108/23 wskazano, iż Wytworzenie oprogramowania jest wynikiem "wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań". Wystarczy więc element nowości zastosowania oprogramowania w rezultacie pracy twórczej programisty podjętej przy wykorzystaniu zasobów już dostępnej wiedzy. Efekt ten nie musi mieć charakteru "nowej wiedzy" w sensie odkryć naukowych.
Jak widać, sądy administracyjne opowiadają się za szerokim podejściem, jeśli chodzi o możliwość zastosowania stawki 5% dla podatników osiągających dochody z oprogramowania. Zatem nawet w przypadku, gdy Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdziłby, iż podatnikowi nie przysługuje prawo do korzystania ze stawki 5% PIT (w reżimie IP Box), istnieje duża szansa, by wywalczyć korzystne stanowisko w postępowaniu przed sądem administracyjnym.
A może ryczałt PIT? Warto powalczyć o niższą stawkę!
Zakres czynności wykonywanych w ramach działalności IT, czy ściślej mówiąc – programistycznej, bywa niezmiernie zróżnicowany. Różnice te mogą istotnie wpływać na klasyfikację statystyczną świadczonych usług, co w konsekwencji przekłada się na prawo do zastosowania konkretnej stawki ryczałtu PIT (w najbardziej korzystnym wariancie, przedsiębiorcy działający w branży nowoczesnych technologii mają szansę uzyskać stawkę ryczałtu w wysokości 8,5% PIT). Również podejście fiskusa, jeśli chodzi o zastosowanie właściwej stawki ryczałtu PIT do działalności obejmującej programowanie nie jest jednolite i konsekwentne.
Przykładowo, w odniesieniu do klasyfikacji statystycznej PKWiU 62.01 „Usługi związane z oprogramowaniem” obejmującej takie czynności jak pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników, rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika, pisanie programów na zlecenie użytkownika, projektowanie stron internetowych, fiskus twierdzi, że przychody z tego rodzaju działalności powinny podlegać opodatkowaniu stawką PIT 12 %.
Jednak już w odniesieniu do PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania” obejmującej projektowanie i tworzenie oprogramowania komputerowego na podstawie przedstawionych przez klienta wymagań i specyfikacji, wstępne testowanie zgodności wytworzonego oprogramowania ze specyfikacją, aktualizację istniejących systemów informatycznych poprzez usuwanie błędów, wprowadzanie nowych technologii (wersje oprogramowania, wersje używanych komponentów), zmiany algorytmów w celu poprawy wydajności, tworzenie nowych funkcjonalności, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uważa, że zastosowanie powinna znaleźć stawka 8,5% PIT.
Z kolei menedżerowie IT, którzy samodzielnie nie świadczą usług polegających na lub związanych z oprogramowaniem, lecz jedynie koordynują prace zespołów projektowych IT, również mają dużą szansę na uzyskanie korzystnej kwalifikacji statystycznej PKWiU (np. 70.22.20.0 – „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”), a w konsekwencji stawki 8,5% PIT. Potwierdził to m.in. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 13 lipca 2023 r. nr 0113-KDIPT2-1.4011.248.2023.3.RK.
Co ciekawe, rozbieżne stanowiska fiskusa zapadają w krótkim odstępie czasu, w odniesieniu do takich samych lub bardzo zbliżonych usług świadczonych przez podatników z branży IT. Warto zatem wyczerpująco opisać oraz uzasadnić kwalifikację statystyczną świadczonych usług, najpierw we wniosku o klasyfikację skierowanym do Ośrodka Klasyfikacji Statystycznej w Łodzi (GUS), a następnie we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (DKIS). Wskazanie istotnych okoliczności towarzyszących prowadzonej działalności to klucz do sukcesu, jeśli chodzi o uzyskanie pozytywnego stanowiska GUS oraz DKIS.
#ulgabr #innowacyjnipracownicy #ipbox #robotyzacja #IT #ekspansja #ryczałtpit #cit #pit
Maciej Krawiel
Maciej jest radcą prawnym i ekspertem z zakresu podatków: CIT oraz VAT. Ukończył studia prawnicze na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz aplikację radcowską w Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Warszawie. Odbył również podyplomowe studia z zakresu rachunkowości i finansów na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie oraz uzyskał uprawnienia doradcy podatkowego. Doświadczenie zawodowe zdobywał m.in. w organach podatkowych, jak również międzynarodowych firmach doradztwa podatkowego oraz polskich kancelariach prawnych. Specjalizuje się w bieżącym, kompleksowym doradztwie w zakresie podatków dochodowych oraz VAT. Uczestniczy w złożonych projektach z zakresu doradztwa podatkowego – w tym doradztwa transakcyjnego i restrukturyzacyjnego. Reprezentuje podatników w sporach podatkowych z organami administracji skarbowej oraz przed sądami administracyjnymi. Biegle włada i pracuje również w języku angielskim, w stopniu zaawansowanym posługuje się także językiem niemieckim.