Nowy formularz TPR – nowe wątpliwości
- Wysłane przez Monika Lew
- Kategorie Ceny transferowe
- Data 4 styczeń 2024
Począwszy od Informacji TPR-C(5) oraz TPR-P(5) (tj. informacji TPR składanych za rok podatkowy, który rozpoczął się po 31 grudnia 2021 roku) sporządzanie, podpisanie i złożenie Informacji TPR jest możliwe za pomocą formularza interaktywnego online – darmowego narzędzia udostępnionego na stronie internetowej przez Ministerstwo Finansów. Tym samym zrezygnowano z formularzy interaktywnych PDF Informacji TPR, które są jednak wciąż dostępne dla poprzednich wariantów Informacji TPR. W związku z publikacją nowych wzorów formularza TPR, wśród podatników pojawiło się wiele wątpliwości związanych ze sposobem jego wypełnienia czy tez wysłania. Na niektóre z nich odpowiedź można znaleźć w opublikowanym niedawno Informatorze TPR: „TPR Informacja o cenach transferowych – pytania i odpowiedzi, wydanie czwarte, grudzień 2023, MF”. Poniżej przedstawiamy zestawienie najważniejszych kwestii związanych z wypełnianiem oraz przesyłaniem najnowszej wersji formularza TPR.
Dane podmiotu składającego Informację TPR
Nowy wariant Informacji TPR nie przewiduje odrębnej sekcji dla podmiotu, który składa Informację TPR. Dlatego w wariancie 5 Informacji TPR, odmiennie od lat poprzednich, podaje się tylko dane i informacje podmiotu, którego dotyczy informacja o cenach transferowych.
W związku z powyższym, prawidłowy wybór formularza TPR zależy od podstawy prawnej raportowania Informacji TPR. W przypadku gdy podmiot rozlicza się z podatku dochodowego od osób fizycznych i jest zobowiązany do składania Informacji TPR na podstawie art. 23zf Ustawy PIT, powinien złożyć formularz TPR-P. Natomiast, w przypadku gdy podmiot rozlicza się z podatku dochodowego od osób prawnych i jest zobowiązany do składania Informacji TPR na podstawie art. 11t Ustawy, Informacja TPR powinna zostać złożona na formularzu TPR-C.
Tym samym występuje różnica w stosunku do poprzedniego okresu raportowania i poprzedniej wersji formularza TPR, gdzie prawidłowy wybór formularza zależał od statusu (formy prawnej) wyznaczonego do złożenia formularza wspólnika w przypadku spółki niebędącej osobą prawną.
Oświadczenie do Informacji TPR za 2022 rok
W najnowszym wzorze formularza, oświadczenie stanowi element Informacji TPR. W celu potwierdzenia sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych zgodnie z zasadą ceny rynkowej, należy zaznaczyć właściwe pole treści Oświadczenia w Informacji TPR (OSW1 lub OSW2 – oznaczenia odpowiadają kolejności oświadczeń w formularzu):
- dla Transakcji kontrolowanych (w tym dla Transakcji kontrolowanych z podmiotami z tzw. rajów podatkowych) należy zaznaczyć OSW1,
- dla Transakcji innych niż transakcje kontrolowane należy zaznaczyć
W przypadku gdy podmiot zawierał Transakcje kontrolowane oraz Transakcje inne niż transakcje kontrolowane, należy zaznaczyć oba oświadczenia.
W przypadku gdy podmiot raportuje wyłącznie transakcje, dla których nie było obowiązku sporządzenia dokumentacji cen transferowych, podmiot nie zaznacza żadnego oświadczenia.
Oświadczenie nie wymaga indywidualnego lub odrębnego podpisu. Należy podpisać wyłącznie Informację TPR.
Narzędzia informatyczne do sporządzenia, podpisania i złożenia Informacji TPR
Możliwe są dwa sposoby sporządzenia, podpisania i złożenia Informacji TPR: za pomocą modułu stworzonego przez zewnętrzny podmiot lub formularza interaktywnego online udostępnionego przez MF.
Moduł systemu finansowo-księgowego stworzony przez zewnętrzne podmioty
Ministerstwo Finansów udostępnia wzory dokumentów elektronicznych informacji o cenach transferowych dla osób prawnych oraz osób fizycznych – Informacji TPR-C(5) oraz TPR-P(5) – które można wykorzystać w odpowiednich aplikacjach (modułach) stworzonych przez zewnętrzne podmioty do sporządzenia, podpisania i złożenia Informacji TPR.
Formularz interaktywny online lub PDF
Począwszy od Informacji TPR-C(5) oraz TPR-P(5) sporządzanie, podpisanie i złożenie Informacji TPR jest możliwe za pomocą formularza interaktywnego online – darmowego narzędzia udostępnionego na stronie internetowej przez Ministerstwo Finansów. Tym samym zrezygnowano z formularzy interaktywnych PDF Informacji TPR, które są jednak wciąż dostępne dla poprzednich wariantów Informacji TPR.
Podpisywanie Informacji TPR
Informację TPR-C można podpisać tylko kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Informację TPR-P, oprócz podpisania kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podmioty będące osobami fizycznymi mogą podpisać także innym podpisem elektronicznym albo za pomocą danych autoryzujących.
Informację TPR można złożyć za pomocą narzędzia do wysyłki xml lub wybranego formularza interaktywnego online (TPR-C lub TPR-P).
Podpisywanie Informacji TPR za pomocą formularza interaktywnego online
Aby podpisać i złożyć Informację TPR, korzystając z formularza interaktywnego online, należy wykonać następujące kroki:
1) Wypełnić wszystkie niezbędne dane w Informacji TPR w formularzu interaktywnym online i kliknąć przycisk funkcyjny „Akceptuj i wyślij”;
2) W kolejnym kroku należy pobrać dokument XML na dysk (przycisk "Pobierz plik") i podpisać pobrany dokument XML;
3) Podpisany dokument należy dodać z powrotem do strony;
4) Po poprawnym załadowaniu dokumentu, system automatycznie przekieruje na stronę wysyłki.
Szczegółowe wyjaśnienia dotyczące podpisywania formularzy znajdują się w instrukcji korzystania z formularzy online. Wskazane tam wyjaśnienia stosuje się analogicznie do Informacji TPR.
Rozwiązania przyjęte w formularzu umożliwiają import oraz eksport dokumentu XML, czyli przesyłania go pomiędzy osobami. Osoba, która wypełniła Informację TPR w formularzu interaktywnym online, przed przejściem do kolejnego kroku za pomocą przycisku funkcyjnego „Akceptuj i wyślij” (znajdującego się na dole strony), może wyeksportować plik oraz przesłać go do innej osoby. Kolejna osoba może zaimportować ten plik, korzystając z formularza, podpisać go i wysłać do organu podatkowego. W tym celu, po pomyślnym zaimportowaniu pliku, należy wybrać przycisk funkcyjny „Akceptuj i wyślij”, po którym następuje sprawdzenie poprawności deklaracji i automatycznie uruchamia się proces wysyłki formularza.
W celu podpisania Informacji TPR sporządzonej za pomocą formularza interaktywnego online podmiot nie korzysta z „wtyczki e-Deklaracje”. Rozwiązanie to jest wykorzystywane tylko w formularzach interaktywnych PDF (warianty 2-4 Informacji TPR).
Monika Lew
Ukończyła kierunek finanse i rachunkowość na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach. Swoją przygodę z podatkami rozpoczęła w 2020 r. i od tego czasu pracowała dla renomowanych firm doradczych, uczestnicząc w projektach z zakresu cen transferowych dla spółek z branży produkcyjnej, deweloperskiej, IT czy usługowej. Posiada doświadczenie w sporządzaniu dokumentacji cen transferowych oraz analiz benchmarkingowych.