Informacja o cenach transferowych TPR – czym jest i kto musi ją złożyć
- Wysłane przez Martyna Pałka
- Kategorie Ceny transferowe
- Data 9 wrzesień 2024
Druga połowa roku to czas, w którym część przedsiębiorców musi zmierzyć się z obowiązkami w zakresie cen transferowych.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, terminy obowiązków za rok 2023r. (w przypadku podmiotów mających rok podatkowy zgodny z kalendarzowym) są następujące:
- sporządzenie dokumentacji cen transferowych (local file) – do końca października;
- złożenie informacji o cenach transferowych (TPR-C/TPR-P) – do końca listopada;
- sporządzenie grupowej dokumentacji cen transferowych (master file) – do końca grudnia.
W ramach niniejszego artykułu omówimy jeden z nich - obowiązek w zakresie złożenia informacji TPR.
Informacja TPR – czym jest?
TPR stanowi zbiór informacji o transakcjach zawieranych pomiędzy podmiotami powiązanymi oraz przez podatników z podmiotami mającymi miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową, czyli tzw. rajach podatkowych.
W informacji TPR należy więc wykazać:
- transakcje kontrolowane objęte obowiązkiem sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych;
- transakcje kontrolowane zwolnione z obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych na podstawie art. 11n pkt 1-2 lub 10-12 ustawy o CIT, o ile ich wartość przekroczy progi dokumentacyjne;
- transakcje inne niż kontrolowane - zawierane z tzw. rajami podatkowymi, o ile wartość tych transakcji przekroczy progi dokumentacyjne.
W zakresie zwolnień, z których mogą skorzystać podmioty powiązane, zapraszam do zapoznania się z artykułem https://akademialtca.pl/blog/z-jakich-zwolnien-moga-korzystac-podmioty-powiazane
Kogo dotyczy obowiązek?
Aby odpowiedzieć na to pytanie należy dokonać dwuetapowej weryfikacji.
Po pierwsze, należy zidentyfikować powiązania występujące pomiędzy podmiotami zawierającymi transakcje, na podstawie art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Więcej na ten temat w artykule: https://akademialtca.pl/blog/czym-sa-podmioty-powiazane-oraz-jakie-sa-ich-rodzaje
W drugim kroku należy porównać progi transakcyjne, których przekroczenie powoduje konieczność sporządzenia dokumentacji cen transferowych i/lub złożenia informacji TPR, z wartością transakcji zawieranych w danym roku podatkowym. Progi te kształtują się następująco:
- 10 000 000 zł – w przypadku transakcji towarowej
- 10 000 000 zł – w przypadku transakcji finansowej
- 2 000 000 zł – w przypadku transakcji usługowej
- 2 000 000 zł – w przypadku innych transakcji niż powyższe
W przypadku podmiotów mających miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju uznawanym za raj podatkowy progi dokumentacyjne wynoszą:
- 2 500 000 zł – w przypadku transakcji finansowych,
- 500 000 zł – w przypadku transakcji innych niż finansowe.
Należy przy tym pamiętać o odpowiednim zweryfikowaniu czy transakcje mają charakter transakcji kontrolowanych oraz określeniu wartości transakcji. Więcej informacji na ten temat w artykule: https://akademialtca.pl/blog/jak-ustalic-transakcje-kontrolowana-oraz-jak-okreslic-jej-wartosc
Co zawiera formularz
Szczegółowy zakres danych oraz informacji, które musi zawierać formularz TPR-C, został uregulowany w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 21 grudnia 2018 roku w sprawie informacji o cenach transferowych w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Analogicznie – dla formularza TPR-P wydane zostało tego samego dnia rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie informacji o cenach transferowych w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.
Podmioty zobowiązane do złożenia formularza raportują w nim:
- ogólne informacje finansowe;
- informacje o podmiotach powiązanych i transakcjach kontrolowanych zawieranych z nimi w podziale na narzucone kategorie, ze wskazaniem wartości transakcji;
- informacje dotyczące metod i cen transferowych: wybraną metodę w celu weryfikacji ceny transferowej, wysokość ceny transferowej, wybrany wskaźnik rentowności;
- informację o analizie cen transferowych: sposobie weryfikacji, źródle danych do weryfikacji, zastosowanych korektach oraz wynikach.
W formularzu podatnik musi wskazać wyniki analiz porównawczych dotyczących raportowanych transakcji oraz rzeczywiste wyniki osiągnięte dla każdej z raportowanych transakcji.
Należy jednak pamiętać, że zakres wskazywanych danych różni się w zależności od rodzaju podmiotu składającego TPR oraz zakresu jego obowiązków dokumentacyjnych.
Podmioty zobowiązane do sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych zobowiązane są do wskazania podstawowych wskaźników finansowych, różnych w zależności od podmiotu (mikro/mały/inny podmiot/bank/zakład ubezpieczeń społecznych).
W przypadku jednak podmiotów, które korzystają ze zwolnienia z obowiązku sporządzenia dokumentacji cen transferowych, taki obowiązek nie występuje. Dodatkowo, podmioty takie nie są zobowiązane do wskazania informacji na temat metod i cen transferowych, informacji o analizie cen transferowych oraz złożenia oświadczenia, że lokalna dokumentacja cen transferowych została sporządzona zgodnie ze stanem rzeczywistym, a ceny transferowe objęte tą dokumentacją są ustalane na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane.
Ograniczony zakres w informacji TPR dotyczy również podmiotów, które są zobowiązane do sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych, ale mogę skorzystać ze zwolnienia z obowiązku sporządzenia analizy porównawczej – mikro i mali przedsiębiorcy oraz zwolnienia dla transakcji „rajowych”.
Więcej na ten temat w artykule: https://akademialtca.pl/blog/kiedy-podmioty-powiazane-nie-sporzadzaja-analiz-porownawczych oraz https://akademialtca.pl/blog/uproszczenie-dla-mikro-i-malych-przedsiebiorcow-przy-sporzadzaniu-dokumentacji-cen-transferowych
Jeżeli zostaną spełnione warunki do takiego zwolnienia, podmiot składający informację TPR nie jest zobowiązany do wskazania danych na temat metod i cen transferowych oraz informacji o analizie cen transferowych.
Zasady podpisywania
Od 1 stycznia 2022 roku, Informacja TPR jest podpisywana przez:
- osobę fizyczną - w przypadku podmiotu powiązanego będącego osobą fizyczną,
- osobę upoważnioną przez przedsiębiorcę zagranicznego do reprezentowania go w oddziale - w przypadku podmiotu powiązanego będącego przedsiębiorcą zagranicznym, posiadającym oddział działający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
- kierownika jednostki w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 6 ustawy o rachunkowości, a w przypadku, gdy jednostką kieruje organ wieloosobowy
- przy czym nie jest dopuszczalne podpisanie tej informacji przez pełnomocnika, z wyjątkiem pełnomocnika będącego adwokatem, radcą prawnym, doradcą podatkowym lub biegłym rewidentem.
Należy również pamiętać, że osoba podpisująca informację TPR-C musi uzyskać i zarejestrować UPL-1, czyli pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Zgodnie bowiem ze stanowiskiem Ministerstwa Finansów system informatyczny musi posiadać informację o umocowaniu osób składających elektroniczną deklarację w imieniu osoby prawnej, nawet jeśli osoby te upoważniałyby same siebie.
Sposób podpisania i złożenia
Informację TPR składa się do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego. W przypadku spółki niebędącej osobą prawną Informację TPR składa się do naczelnika urzędu skarbowego właściwego według:
- miejsca prowadzenia działalności;
- miejsca siedziby - w przypadku prowadzenia działalności w więcej niż jednym miejscu;
- miejsca zamieszkania lub siedziby jednego ze wspólników - w przypadku, gdy nie jest możliwe ustalenie właściwości na podstawie pkt 1 i 2.
Informację TPR-C można podpisać tylko kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Informację TPR-P, oprócz podpisania kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podmioty będące osobami fizycznymi mogą podpisać także innym podpisem elektronicznym albo za pomocą danych autoryzujących.
Informację TPR można złożyć za pomocą narzędzia do wysyłki xml lub wybranego formularza interaktywnego online (TPR-C lub TPR-P).
Ministerstwo Finansów opublikowało prezentacje, w której opisuje metody podpisywania i składania TPR.
https://www.podatki.gov.pl/media/9692/tpr-2022-signing-and-submitting-manual-eng.pdf
Podsumowanie
Biorąc pod uwagę złożoność tematyki związanej z cenami transferowymi, odpowiednie przeanalizowanie relacji pomiędzy podmiotami oraz zawieranych transakcji, jest kluczowe do odpowiedniego spełnienia obowiązków.
W razie wątpliwości zachęcamy do konsultacji oraz zapoznania się z pozostałymi publikacjami na blogu.
Dodatkowo wskazujemy, że w dniu 4 września 2024r., zostało opublikowane zaktualizowane zestawienie odpowiedzi na pytania w tym zakresie (Informator TPR – pytania i odpowiedzi, edycja V): https://www.podatki.gov.pl/ceny-transferowe/wyjasnienia/informator-tpr-pytania-i-odpowiedzi-edycja-piata-04092024/
Martyna Pałka
Martyna jest konsultantem ds. cen transferowych. Ukończyła prawo na Uniwersytecie Rzeszowskim oraz aplikację adwokacką przy Okręgowej Radzie Adwokackiej w Rzeszowie. Posiada dwuletnie doświadczenie zawodowe w zakresie doradztwa podatkowego. Pierwsze doświadczenie zdobywała zajmując się zagadnieniami z zakresu PIT, CIT i VAT, w szczególności sporządzając opinie podatkowe, wnioski o interpretacje, reprezentując klientów przed organami celno – skarbowymi oraz realizując projekty w zakresie sporządzania dokumentacji podatkowych oraz analiz cen transferowych dla spółek z branży budowlanej, handlowej oraz produkcyjnej.