Czy złożenie TPR zwalnia z obowiązku złożenia ORD-U?
- Wysłane przez Monika Wnęk
- Kategorie Ceny transferowe
- Data 22 marzec 2024
Część podmiotów obowiązanych do złożenia TPR, może skorzystać ze zwolnienia z obowiązku złożenia ORD-U. Niestety zwolnienie nie znajdzie zastosowania do wszystkich transakcji objętych TPR, a część podmiotów będzie obowiązanych do dwukrotnego zgłoszenia tych samych transakcji– w TPR i ORD-U.
Zarówno ORD-U jak i TPR są obecnie składane do właściwych miejscowo urzędów skarbowych w terminie do końca jedenastego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego.
Na gruncie identyfikacji transakcji objętych ORD-U zakres powiązań jest istotnie szerszy niż w przypadku przepisów o cenach transferowych (TP). Wskazano w nim m.in., że wystarczający na potrzeby powstania obowiązku raportowego dot. ORD-U jest udział w kapitale odpowiadający 5% wszystkich praw głosu, podczas gdy na gruncie TP przez wywieranie znaczącego wpływu rozumie się co najmniej 25% praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających.
Oznacza to, że część realizowanych transakcji wpisze się w obie definicje, ale mogą zostać zidentyfikowane również takie, które na gruncie przepisów o TP nie zostaną uznane za kontrolowane, ale spełnią przesłanki z §3 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2002 r. w sprawie informacji podatkowych (Rozporządzenie).
Wskazana różnica ma szczególnie istotne znaczenie w przypadku transakcji realizowanych z podmiotami niepowiązanymi (w rozumieniu przepisów o cenach transferowych) z tzw. rajów podatkowych, które mogą jednak zostać uznane za wpisujące się w którąś z przesłanek wskazanych w §3 ust. 1 Rozporządzenia.
Z obowiązku złożenia ORD-U zwolnione są podmioty obowiązane do sporządzenia informacji o cenach transferowych na podstawie art. 11t ust. 1 CIT z wyłączeniem podmiotów obowiązanych do sporządzenia informacji o cenach transferowych, które realizują w danym roku podatkowym transakcje kontrolowane, o których mowa w art. 11k ust. 2a CIT.
Tak więc, zwolnienie nie obejmuje transakcji kontrolowanych realizowanych z podmiotami z tzw. rajów podatkowych. Podmioty realizujące tego rodzaju transakcje, w przypadku przekroczenia progów kwotowych będą obowiązane do złożenia formularza ORD-U nawet w przypadku, gdy składają w tym zakresie informację TPR.
Zwolnienie nie będzie dotyczyć także podmiotów składających informację TPR na podstawie innej niż art. 11t ust 1, a więc transakcji innych niż kontrolowane realizowanych z podmiotami z rajów podatkowych (art. 11o), względem których obowiązek raportowy wynika z art. 11t ust. 3 ustawy o CIT.
Transakcje rajowe realizowane z podmiotami niepowiązanymi (w rozumieniu przepisów o TP), o których mowa w art. 11o ustawy o CIT, pomimo braku możliwości zastosowania zwolnienia, mogą jednak i tak nie podlegać obowiązkowi raportowemu w zakresie ORD-U – jego powstanie wciąż będzie uzależnione od spełnienia przesłanek z §3 ust. 1 Rozporządzenia, w tym również od przekroczenia progu kwotowego.
Pomimo jednakowego terminu na poinformowanie organu o transakcjach rekomendowane jest w pierwszej kolejności dokonanie oceny obowiązek na gruncie informacji TPR oraz zidentyfikowanie transakcji kontrolowanych zawieranych z podmiotami z tzw. rajów podatkowych. A w następnym kroku dokonać analizy pod kątem spełnienia przesłanek wymienionych w przepisach regulujących raportowanie ORD-U.
Podsumowując obowiązek złożenia ORD-U powstaje w sytuacji, w której podmiot będzie zawierał transakcje kontrolowane oraz inne niż kontrolowane (o wartości przekraczającej odpowiednio 2.500.000 PLN – transakcje finansowe i 500.000 PLN – transakcje pozostałe) zawierane z podmiotami zlokalizowanymi w rajach podatkowych. Wówczas podmiot pomimo złożenia TPR obowiązany będzie złożyć ORD-U w zakresie umów zawieranych z nierezydentami, w przypadku gdy zostaną spełnione przesłanki zawarte w §3 ust. 1 Rozporządzenia.
#TPR #ORD-U #zwolnienienie ORD-U #podmioty powiązane
Monika Wnęk
Monika jest doradcą podatkowym. Ukończyła finanse i rachunkowość na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. Ukończyła również studia podyplomowe z zakresu prawa podatkowego na Uniwersytecie Warszawskim oraz na SGH w Warszawie. Posiada wieloletnie doświadczenie zawodowe, które zdobywała w organach administracji skarbowej. Zajmowała się prowadzeniem postępowań podatkowych w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług. W ramach Kancelarii LTCA uczestniczy w projektach obejmujących bieżące doradztwo podatkowe.